Yerevan Northern Avenue

9 oktober 2018

Eens te meer blijkt dat je een gegeven paard wel degelijk in de bek moet kijken. Het 200 vierkante meter grote, superdeluxe appartement heeft een toilet dat niet doorspoelt. En dat heeft Fabienne nu net nodig deze nacht. Een grote pan uit de enorme keuken biedt soelaas. De volgende ochtend is er veel gedruis op de binnenplaats. Er verschijnt een muziekkapel in traditionele kledij en er wordt gedanst. Er blijkt een bruid in een van de appartementen te wonen en die dient daar opgehaald te worden. De hele meute verdwijnt in het trappenhuis en komt even later met bruid en bruidegom weer te voorschijn. Op de binnenplaats wordt om het schamper toekijkende paar heengedanst. Uiteindelijk verlaat het hele gezelschap de binnenplaats om vervolgens het winkelende publiek op Northern Avenue deelachtig te maken van het aanstaande huwelijksgeluk. Een soort kroongetuige danst als een derwisj met een granaatappel-staf en een doos Ararat-cognac in zijn zwenkende handen om de schuchtere bruidegom heen. Wij doen daarentegen  weinig deze dag. We bezoeken nog wel het Centrum voor Experimentele Kunst. Een politiek tekenaar, Hoviv, heeft er een overzichtstentoonstelling. Hij heet eigenlijk Hovivian en heeft net als Aznavour voornamelijk in Frankrijk succes. Hij behoort tot de 8 miljoen buiten Armenië wonende Armeniërs. Er is ook een grappig tekenfilmpje van zijn hand over een man die voortdurend in zijn slaap gestoord wordt, o.a. door klopsignalen op verwarmingsbuizen. Hoviv tekent vooral de vaderlandslievendheid van de Armeniërs. Als er bijvoorbeeld een röntgenfoto van een Armeniër gemaakt wordt zien we de contouren van de Ararat. Wij krijgen deze mythische berg overigens maar niet in vol ornaat te zien. Hij is in nevelen gehuld, doemt vagelijk op uit het niets als ie überhaupt zichtbaar is, wat alleen maar bijdraagt aan zijn mystiek.