Het Schrijvershuis

6 oktober 2018 - Kentron, Armenië

We hadden gedacht nog een koffie te kunnen zetten bij de Wolvenman maar we hebben buiten de waard gerekend: Restaurantje en keuken zitten potdicht. Dan maar Armeense drabkoffie bij de buurman. We willen het schiereiland van Sevan gaan bekijken omdat we bij booking.com gezien hebben dat je in het ‘writer’s house’ een ruimte kan huren. Het oord biedt zo in het naseizoen een desolate aanblik: lege resorts van laag allooi en hotels die spiegelen dat het een aard heeft. Dan is daar opeens het ‘writer’s house’: een futuristische constructie met betonrot. Gebouwd in de na-stalinistische jaren ‘60 toen architecten weer enigszins hun ideeën konden verwezenlijken. Het paviljoen komt uit de rotsen te voorschijn en steunt op slechts één poot. Het is volkomen verwaarloosd, het lot van de meeste modernistische gebouwen in de ex-Sovjet-Unie. Er scharrelt een soort conciërge rond die ons het liefst wil weren. We zien via het terras uit over het meer en bekijken foto’s van schrijvers die er kennelijk ooit verbleven. Jean Paul Sartre en Simone de Beauvoir zijn er bijvoorbeeld meteen na de opening van het paviljoen in 1963 geweest. Dat je er nu via booking.com kamers kunt huren is volstrekt uitgesloten, volgens de beheerster die dat met gekruiste armen aangeeft.

In Sevan zijn alle geldautomaten buiten gebruik. Zeer onplezierig want de tankstations lijken niet echt op betaling met plastic ingesteld. We zetten al onze Drammen om in benzine en vertrekken naar Yerevan, want de Lada moet vóór 15 uur terugzijn. Een trouw-stoet blokkeert de snelweg. Op de motorkap van de auto met het bruidspaar prijkt een grote opgezette vos. De M4 is een moderne snelweg en we bereiken Yerevan op tijd maar het is nog een hele toer om het verhuurkantoor in Mashtots Avenue, de vroegere Lenin Allee, hartje centrum, terug te vinden. Als geciviliseerde West-Europeaan blijf ik tussen de strepen op de weg wat door de Armenen niet in dank wordt afgenomen. De cursor van Maps Me laat het weer eens afweten en Yerevan is met al zijn heuvels niet bepaald de eenvoudigste stad om te navigeren. We zijn op tijd en de Lada wordt in orde bevonden.

We hebben voor 2 nachten een appartement geboekt in Yerevan. De bevestiging hiervan heb ik binnengekregen. Toch blijkt de zorgvuldig door ons uitgezochte woning niet beschikbaar. Volgens de verhuurster ligt de fout bij booking. com maar ze biedt ons een veel groter appartement aan op Northern Avenue. Dat klinkt al verdacht en het blijkt de door ons zo verfoeide koopgoot te zijn met de vele nep-neo-classicistische gebouwen. Vanaf elk dak kijkt Charles Aznavour in groot formaat op ons neer en zijn muziek klinkt werkelijk overal. In metrostations, in winkels, in ondergrondse passages: La bohème, la bohème, ...

1. Kim:
    8 oktober 2018
    Jammer van het schrijvershuis! Maar ik ben weer op de hoogte van jullie avonturen! :)
  2. Marjan:
    8 oktober 2018