Sevanmeer met Lada Niva

2 oktober 2018 - Jerevan, Armenië

We hebben een autootje gehuurd voor 4 dagen. Even niet meer afhankelijk van masruthka’s of taxi’s. Lekker op eigen gelegenheid rondcrossen en uitstappen wanneer je wilt. Vrij als een vogeltje.  We horen er helemaal bij met onze witte Lada Niva! Om 15.00 uur rijden we weg uit Yerevan op weg naar het Sevanmeer dat op 60 kilometer afstand ligt. Echt ontspannen zijn we nog niet. Hoe kom je de stad uit?
De wegenborden zijn dun gezaaid. Het verkeer is gelukkig rustig. Ze rijden hier aanzienlijk gedisciplineerder dan in Georgië.
We bereiken het meer. We laten de plaats Sevan links liggen omdat het er niet aantrekkelijk uitziet en we rijden nog maar net. Het meer lokt. Het licht op dit tijdstip van de dag is het beste wat je kunt hebben. Het water, de bergen en de lucht komen haarscherp uit. Helaas brandt er al een tijdje een signaallampje op het dashboard wat voor onrust zorgt temeer omdat we nog niet weten waar we terecht gaan komen.  Er is geen instructieboekje waarin we kunnen opzoeken welk onheil boven ons hoofd hangt. De zon verdwijnt al bijna achter de bergen. Het wordt tijd dat we kwartier gaan maken. De benzine raakt op en een pompstation hebben we nog niet gezien. De dorpjes die we passeren bestaan slechts uit een paar huizen. Het barst van de straathonden die ons met een scheef oogje in de gaten houden.
Op goed geluk zien we ineens een bord waarop een hotel wordt aangegeven. We steken het spoor over en zien een zeer luxe lodge! Echt onvoorstelbaar in deze desolate omgeving waar we tot nu toe alleen maar onafgebouwde of vervallen hotels hebben gezien en strandhuisjes die al jaren in onbruik zijn. Ooit was het hier een geliefd vakantieoord voor Russen.
We laten het ons welgevallen. Er is zelfs een sauna compleet met koud dompelbad en buiten een whirlpool waar we lekker gebruik van maken. We voelen ons de koning te rijk en tegelijkertijd ongemakkelijk omdat we er in één nacht het maandsalaris van een kamermeisje doorheenjagen. Het instructieboekje van de Lada Niva staat online. Het symbool betekent: Check the engine. Failure in the system...
Het ontbijt is zeer uitgebreid op de koffie na. Die maken we weer met ons eigen pruttelapparaatje in de keuken van het deftige restaurant.
Patrick vraagt na het ontbijt aan de receptionist om het autoverhuurbedrijf te bellen met de vraag wat het brandende lampje betekent. We krijgen te horen dat we het moeten negeren. Dat doen we met liefde!
We rijden weg van het resort. Het meer ligt er mooi bij.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl