Kutaisi

14 september 2018 - Koetaisi, Georgië

Onze eerste indrukken vallen tegen. Batoemi is veel leuker, mooier en boeiender. Wat we zien is een flauw aftreksel. De huizen die ooit prachtig moeten zijn geweest, zijn nu vervallen. Het hele stadje is armoedig en stoffig. Er wordt duidelijk niet geinvesteerd. Vreemd genoeg zien we hier veel meer toeristen dan in Batoemi. Waarschijnlijk omdat men van hieruit naar Svaneti gaat. In het centrum is een leuk park, een ontmoetingsplek. Voor de kinderen zijn er electrisch aangedreven plastic auto’s waarin ze rondjes kunnen rijden. Er is een aardig terrasje waar een aantal dronkaards bivakkeert. Door hun ballorigheid valt er een pul bier op de voet van de serveerster. Ze heeft zichtbaar pijn maar dat zal hen aan hun reet roesten.

Door de stad stroomt de Rioni. Het water is verre van helder. Over de rivier zijn verschillende bruggen. Overal standplaatsen voor taxi’s en de beroemde busjes waarvan je nooit weet welke je pakken moet om ergens te komen. Oude auto’s worden gebruikt als winkeltjes, volgestouwd met watermeloenen of plastic flessen. Ze staan voor eeuwig geparkeerd langs de stoep, sommige op hun assen. Er zijn hier veel bedelaars. Vrouwen met een klein kind op schoot. Doodzielig. Of kinderen die pakjes zakdoeken verkopen. Ook veel mensen die moeilijk lopen of gehandicapt zijn.

De overdekte markt is wel weer erg leuk. Het bestaat uit verschillende niveau’s. Er wordt veel tweedehandskleding verkocht. Patrick koopt een gaaf overhemd. De dagen dat we hier zijn doen we daar onze boodschapjes. Alles ziet er smakelijk uit en nodigt uit tot koken. We vinden een kraam waar verse koffiebonen worden gemalen. Na twee pogingen vinden we een lekkere soort. We raakten al aardig door onze voorraad koffie heen.

Volgens de Lonely planet is Kutaisi de tweede stad van Georgië. De vorige regeringsleider Saakasjvili heeft in een poging de macht in het land te decentraliseren het parlement en een aantal staatsdiensten van Tiblisi naar Kutaisi overgeheveld.  Het parlement is nu gehuisvest in een peperdure futuristische glazen koepel buiten het centrum. Vandaag hebben we daar een kijkje genomen. De geheime dienst zit even verderop bij ons in de straat, continue bewaakt door jongens in camouflagepakken.